RSS Flöde

Min dräng har fått en dräng oxå

Postat den

Linnea klagade över att hon var hungrig.

– Gör pannkakor, sa jag

När hon gjort en del av smeten så kommer *P* hem.

– Pappa kan du göra mer pannkakssmet?

Se där…. min dräng har oxå en dräng tydligen.

pannkakor.jpg

 

Alternativa pannkakor utan mjöl.

mjölfria pannkakor

Ingredienser:
1 ägg
1 msk fiberhusk (fiberhusk är psylliumfröskal och finns i vanliga välsorterade butiker)
1 dl grädde
1 dl mjölk eller vatten
ev. lite salt.
Det här är ursprungsreceptet, jag tycker att pannkakorna blir lättare att steka om man har mindre mjölk/vatten och mer ägg

Blanda först ägg och fiberhusk, tillsätt sedan grädde och mjölk/vatten, eventuellt salt
Vispa
Låt smeten svälla några minuter, den blir degigare än vanlig pannkakssmet
Stek i smör på medelvärme. De tar längre tid att steka än vanliga pannkakor och är svårare att vända. De blir lättare att hantera i mindre storlek. Platta till dem med stekspaden emellanåt – de sväller mer än vanliga pannkakor

Servera med grädde!

Samma smet kan även användas till våfflor

Om barbakvinna

skriver om min vardag som ibland går i 190 km/h bjuder på det mesta.

Kommentera

