RSS Flöde

Heimlich manöver på lunchen :-/

Postat den

Idag satte Theo så mycket gurka i halsen att Jossan skakade honom i fötterna, jag gjorde heimlich manöver.

Vem säger att det är lugnt när vi är ute och äter lunch på en resturang?

Om barbakvinna

skriver om min vardag som ibland går i 190 km/h bjuder på det mesta.

»

  1. Nä fy fan. Det är min största fasa ever att någon runtomkring mig ska göra ( sätta i halsen alltså) allra helst om det händer någon av barnen..jag blir stel och kall om någon stackare skulle hosta till lite vid matbordet. En liten harkling kan tendera i att jag skjuter ut stolen och snabbt står beredd. Söker ögonkontakt för att se om den ”drabbade” behöver mina handkrafter för att överleva. Hittills har jag fått en blinking från hosttårade ögon och ett ruskande på huvudet, som signalerat att jag INTE ska slänga mig över grytorna för att rädda liv. När för länge sen , ( mer exakt 22 år sen ) var hemma hos min mamma och småsyskon hände nämligen följande. Min syster som då var 3 år var en lättroad glad unge och jag var redan då en vandrande ”one-man-show” som gillade att locka fram skratt hos dem jag träffade(som jag kunde hindra från att fly från min show) Liten syster hade precis blivit mutad ( matad) med gelébjörnar av miniformat av sin otroligt snälla stora syster. Att hon precis proppat munnen fulle med gelébjörnar hindrade inte mig från att försöka få henne att tokskratta ( eftersom hon var SÅ söt när hon skrattade) Den lättroade 3-åringen var inte sen att brista ut i ett porlande jätteskratt när jag började skoja med henne. Det leder till ( som vi alla vet som har tokskrattat )att man liksom blir luftlös i lungorna, så hon tar ett jätte andetag för att fylla på efter porlet..
    Naturligtvis hänger en av godisbjörnarna med i andetaget.. Jag får panik. Skriker till mamma: -hon har fått i halsen .. Det sitter i halsen.
    Och tydligen har jag missat/sovit på kursen hur man gör en äkta heimlich.. jag sveper nämligen med min ena arm över köksbordet så att kaffekoppar, kakfat och saftglas åker världens väg. Lägger den chockade ungen på köksbordet ( som jag lägligt använde som brits) ropar åt morsan : – gör något!! hon har tydligen hamnat i chock för helt plötsligt gör hon…. I N G E N T I N G.. Jag hukar mig i änden av köksbordet lägger i hop händerna och tar sats…. Pressar som ini helvete upp mot mellangärdet och det fullkomligen flyger ut en gelébjörn ur käften på den chockade syrran.. hon sätter sig upp. Ler. Tänker att det var ju synd att slännga iväg en alldeles underbar godis, varpå hon greppar den, stoppar in den i munnen igen och tuggar glatt vidare.. och undrar om jag inte kan säga/göra något roligt.. ,, Men ärligt det här var en av dem värsta sekunderna i mitt liv- jag trodde ett tag att jag hade tagit livet av min syster med hjälp av en gelébjörn. Det var så jäkla hemskt!.

    Svara

Kommentera

